Sundhedsklinikken 2020

Projektet Sundhedsklinikken tilbyder den basale sundhedshjælp, som mennesker uden opholdstilladelse ikke kan få i det offentlige sundhedsvæsen. Det foregår på tre adresser i henholdsvis København, Aarhus og Odense, hvor patienterne kan møde op i åbningstiden. Klinikken bemandes af professionelle frivillige. Det er for eksempel læger, sygeplejersker, fysioterapeuter, tandlæger, bioanalytikere og jordemødre, som arbejder på frivillig basis. Derudover har vi tilknyttet en række frivillige tolke, som sikrer den korrekte forståelse.

Klinikken er registreret i Sundhedsstyrelsen som en privat klinik, hvilket betyder, at Sundhedsstyrelsen fører tilsyn med, at vi overholder alle krav.

Ydelser Klinikken tilbyder nødvendige og basale sundhedsydelser, samt akut tandbehandling. Det vil sige, at patienterne kommer med alle de lidelser og spørgsmål, som vi andre ville have taget med til vores egen læge eller tandlæge.

Det er også muligt at få behandling af en fysioterapeut eller en speciallæge. Akut tandbehandling er meget efterspurgt, da mange i målgruppen sjældent eller aldrig har modtaget jævnlig tandpleje i barndommen og derfor har meget dårlige tænder.

De fleste patienter kommer dog i klinikken for at tale med en læge. Mange lider af kroniske sygdomme, som giver problemer, hvis de ikke behandles. Vi oplever en stor gruppe, som har diabetes, mens andre kommer med astma, hudsygdomme eller forhøjet blodtryk.

Ligeledes er det en vigtig opgave at tilse og rådgive de gravide kvinder, som ikke har adgang til almindelig jordemoderkontrol.

Klinikken i tal 21.772 konsultationer er gennemført i klinikken fra vi åbnede i 2011 og frem til 1. januar 2020.

6.588 patienter har besøgt klinikken fra vi åbnede i 2011 og frem til 1. januar 2020

300 frivillige læger, sygeplejersker, tandlæger mm bemander klinikken.