Familielejr 2019 Klitten

Årets deltagere 2019

Familielejr Klitten 2019

Vellykket familielejr på Klitten 2019

Igen i år havde Røde Kors samlet næsten 80 flygtninge og frivillige til den traditionelle familielejr på Klitten i Lyngså. Der var flygtninge og frivillige fra Skagen og Sæby lokalafdelinger, som også havde flygtninge med fra Frederikshavn.

Hele weekenden strålede solen om kap med de glade deltagere, der muntrede sig med ”lagkageløb”, gøglerlørdag, pandelagebagning, lejrbål, strandture, boldspil og en hel masse andet,

Og så var der lige de 2 hoppeborgene – den ene til børn under 6 år, så de har mulighed for at tumle rundt uden at blive løbet over ende af de store, begge to blev flittigt besøgt!!

Traditionen tro kom spejderne fredag aften og lavede aftenløb for både børn og voksne, hvor deltagerne var delt op i hold og løste forskellige opgaver, undervejs blev der udleveret ingredienser til lagkager, så vi slutte af med den helt store lagkagefest. Kreativiteten var stor – børn og voksne kappedes om at lave den flottest pyntet lagkage og resultaterne var imponerende!

Frivillige fra Skagen påtog sig at lave kreative aktiviteter med børnene, så foruden at kaste sig ud i ansigtsmaling, lærte de bl.a. børnene at male på sten – det blev nogle flotte sten!

Vi gentog også succesen med at få Kaj Jørgensen fra teatergruppen Troldrosen, til at komme og gøgle med os hele lørdagen, hvor han indførte børnene – og hvem der ellers havde lyst – i gøgleriets mysterier, til stor fornøjelse for alle deltagere, derfor er lørdagen udnævnt til ”gøglerdag”.

Flygtninge fra Syrien lavede lækker mad til os lørdag aften, men ellers var vi alle sammen fælles om madlavning, opvask og oprydning, vi havde alle sammen køkkentjans på skift, alle medvirkede i fællesskab til, at forplejningen var helt i top hele weekenden.

Lørdag aften var der lejrbål, med snobrød og pandekagebagning, efterfulgt af kurdisk dans

Sommer – sol og på weekendlejr med kun 300 meter til stranden – hvor heldig kan man være!

Der var rigtig mange, der i løbet af weekenden benytter lejligheden til at gå en tur til stranden.

Det blev en rigtig god weekend, fyldt med fælles oplevelser og glade mennesker og det er en fornøjelse at opleve, hvordan vi er fælles om at få lejren til at fungere!

Referent Ruth Christensen

Aftenhygge ved bålet