Ferielejr på Klitten

Endnu en vellykket familielejr på Klitten 2018

Igen i år havde Røde Kors samlet næsten 90 flygtninge og frivillige til den traditionelle familielejr på Klitten i Lyngså, vi ankom til lejren i strålende solskin og havde godt vejr hele weekenden

Det var flygtninge og frivillige Skagen og Sæby lokalafdelinger, som også havde flygtninge med fra Frederikshavn, der er hvert år nye flygtninge med, og for at så mange som muligt kan få tilbud om at deltage, kan hver familie som regel kun deltage 2 gange.

Hele weekenden strålede solen om kap med de glade deltagere, der muntrede sig med ”lagkageløb”, gøglerlørdag, pandekagebagning, Sankt Hans bål, strandture og en hel masse andet,

Og så var der lige de 2 hoppeborgene – den ene til børn under 6 år, så de har mulighed for at tumle rundt uden at blive løbet over ende af de store, begge to blev flittigt besøgt!!

Ungdommens Røde Kors havde meldt afbud i år, men heldigvis var de frivillige fra Skagen klar til at overtage det kreative, så foruden at kaste sig ud i ansigtsmaling, lærte de bl.a. børnene at male på sten – det blev nogle flotte sten!

Traditionen tro havde vi fornøjelsen af, at spejderne kom fredag aften og lavede aftenløb, som både børn og voksne kunne deltage i, igen blev deltagerne delt op i hold og løste forskellige opgaver. Som de andre år fik deltagerne undervejs ingredienser til lagkager udleveret, så vi kunne igen slutte af med den helt store lagkagefest. Kreativiteten var stor – børn og voksne kappedes om at lave den flottest pyntede lagkage og resultatet var imponerende, og alle morede sig – igen en succes.

Vi gentog også succesen med at få Kaj Jørgensen fra teatergruppen Troldrosen, til at komme og gøgle med os hele lørdagen, hvor han indførte børnene – og hvem der ellers havde lyst – i gøgleriets mysterier, til stor fornøjelse for alle deltagere, derfor har vi udnævnt lørdagen til ”gøglerdag”.

Flygtninge fra Syrien lavede lækker mad til os lørdag aften, men ellers var vi alle sammen fælles om madlavning, opvask og oprydning, vi havde alle sammen køkkentjans på skift, alle medvirkede i fællesskab til, at forplejningen var helt i top hele weekenden.

Om lørdagen var det Sankt Hans aften, så lørdagens lejrbål var et flot Sankt Hans bål, der blev bygget lørdag eftermiddag, der var 2 hekse i toppen, der var båltale og Midsommervisen blev sunget – til sidst blev der så bagt snobrød!

Sommer – sol og på weekendlejr med kun 300 meter til stranden – hvor heldig kan man være!

Det var det ideelle badevejr og der var rigtig mange, der i løbet af weekenden benytter lejligheden til at gå en tur til stranden, og selv om der var brandmænd i vandet, var der mange der badede både lørdag og søndag

Voksne og børn hjalp hinanden med at bygge ”sandslotte” og andre spændende figurer.

Det blev en rigtig god weekend, fyldt med fælles oplevelser og glade mennesker og det er en fornøjelse at opleve, hvordan vi er fælles om at få lejren til at fungere!

Ruth Christensen

Sæby Afdelingen